WORLDEXPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
    

Rubriek : Historische figuren

Constant Permeke

Permeke, Constant (Antwerpen 31 juli 1886 - Oostende 4 jan. 1952), Belgisch schilder, beeldhouwer en tekenaar, volgde lessen aan de academies te Brugge (1903) en te Gent (1905), waar hij bevriend raakte met Frits van den Berghe en Gustaaf de Smet, met wie hij, samen met o.a. Servaes, tot de tweede groep van de Latemse School behoorde.
Van 1912 tot 1914 werkte hij te Oostende. In 1914 werd hij, zwaar gewond, naar Groot-BrittanniŽ geŽvacueerd. In 1918 keerde hij naar BelgiŽ terug, verbleef te Oostende en kort na 1925 te Antwerpen en vestigde zich ten slotte te Jabbeke. Zijn schilderkunst evolueerde van het impressionisme en zelfs het pointillisme (1912-1914) naar een monumentaal expressionisme. Deze ontwikkeling voltrok zich in zijn Engelse periode, waaruit het doek De vreemdeling (1916, Kon. Mus. voor Schone Kunsten van BelgiŽ, Brussel) dateert. Permekes belangrijkste schilderijen ontstonden in de periode 1920 tot 1930 (o.m. De gebakkraam, 1922, Kon. Mus. voor Schone Kunsten, Antwerpen; Boerengezin met kat, 1928, Prov. bezit, Brugge). Zijn productie omvat marines, landschappen, boeren- en vissersfiguren en interieurs, waarvan de uitbeelding gericht is op universele thema's: aardgebondenheid, moederschap, levenstragiek, het dagelijks brood, waarbij detaillering, het anekdotische, het beschrijvende, of het verhaal zeer sterk worden teruggedreven. De expressiviteit berust op een vrije, zeer monumentale vormgeving. Het gereduceerde coloriet van warme, overwegend aardetonen geeft de tekening een sculpturale kracht. Vooral zijn beelding van de mens is uiterst sterk en roept reminiscenties op aan Picasso, door de plasticiteit, de monumentaliteit van het lichaam en door de rust en de natuurlijkheid die uitgaat van de houdingen, wars van iedere schoonheidscanon. De mens verschijnt bijna als een monument van zichzelf, hij wordt eerder benaderd vanuit het collectief dan vanuit het individu. In zijn beeldhouwwerken, waarmee hij in 1935 debuteerde, evolueerde hij van een rauw expressionisme (Marie-Lou, brons, 1935-1936; Openluchtmuseum, Antwerpen) ca. 1949 naar een meer serene vormgeving (Drie gratiŽn, gips, 1949; Naakt als liggend grafbeeld, gips, 1949; Niobe, kunststeen, 1951; alle Permeke-mus., Jabbeke).
Uit de periode 1940 tot 1945 dateren zijn grote tekeningen, die uitmunten door een sculpturale vormgeving en een warm lichtend coloriet. Permeke was de centrale figuur van de avant-gardekringen Sťlection en L'Art Vivant. Veel van zijn werk is te zien in het Provinciaal Museum Constant Permeke (ingericht in zijn voormalige woning) te Jabbeke, alsook in het Kon. Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer