WORLDEXPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
    

Rubriek : Historische figuren

Frans Masereel

Masereel, Frans (Blankenberge 31 juli 1889 - Avignon 3 jan. 1972), Belgisch schilder, tekenaar, graficus, beeldhouwer en ontwerper van mozaïeken en theaterdecors, studeerde aan de academie te Gent bij J. Delvin en vestigde zich in 1915 te Genève, waar hij als karikaturist en illustrator meewerkte aan het tijdschrift Les Tablettes (1916-1919) en aan het dagblad La Feuille (1917-1920). Hij verhuisde achtereenvolgens naar Parijs (1921), Avignon (1941), Laussou (1943) en ten slotte naar Nice (1949). Vele van zijn werken werden vernietigd bij het bombardement van Equihen (Boulogne, 1940), waar hij een zomerverblijf had.
Als xylograaf behoort Masereel tot de groep 'De Vijf', die in de jaren twintig de Vlaamse houtsnijkunst vernieuwde. Hij debuteerde in de jaren 1917/1918 met drie anti-oorlogalbums, die naar inhoud en vorm aansluiten bij zijn Geneefse tekeningen. Zijn gaafste en krachtigste xylografisch werk ontstond in de jaren 1919-1922, waarin hij zijn befaamde blokboeken publiceerde, die werden begroet als 'romans in beelden'. Het bekendst is wellicht Mon livre d'heures (1919), maar ook Le soleil (1919), Un fait-divers (1920), Histoire sans paroles (1920), Idée (1920), Visions (1921) en Souvenirs de mon pays (1921) genoten, evenals losse bladen als Les beau mec, internationaal succes. De verhaaltjes handelen steeds over de mens met zijn gevoelens, zijn gedachten en vooral met zijn kleine drama's. Ze combineren milde humor met scherpe observatie in een sfeer van melancholie. De grafieken, doorgaans op klein formaat gemaakt, geven een verrassend ruimtelijke indruk. In de daaropvolgende periode werd de vorm losser, verdween het synoptische bijwerk uit de prent en werd de aandacht geconcentreerd op de mens, die soms de gehele bladspiegel inneemt (bijv. L'orateur en Le témoin).
Het oeuvre uit de periode 1927-1938 is, naar de normen van de specifieke xylografische eigenschappen, aanmerkelijk zwakker: de prent gaat, zoals bij de aanvang, meer en meer overhellen naar een vormgeving die dichter bij de penseeltekening dan bij de houtsnede ligt. Vanaf 1946 geeft Masereels werk echter een indrukwekkende stijging in kwaliteit te zien. Weliswaar bereikt Masereel niet meer de vormsynthese van weleer, maar dit gemis wordt goedgemaakt door een hogere vlucht van de verbeelding. Stilistisch behoort zijn werk, over het algemeen genomen, tot expressionisme. Het is vaak satirisch, sociaal geëngageerd en pacifistisch. Tot de schrijvers wier werken Masereel heeft geïllustreerd, behoren: L. Tolstoj, R. Rolland, S. Zweig, G. Duhamel, W. Whitman, E. Verhaeren, M. Maeterlinck, A. Vermeylen, O. Wilde, B. Cendrars, R. Kipling, Ch. de Coster, G. de Maupassant, S. Streuvels, F. Villon, H.E. Hemingway.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer