W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Henrik Ibsen

Ibsen, Henrik (Skien 20 maart 1828 - Christiania [Oslo] 23 mei 1906), Noors toneelschrijver en dichter, had, o.a. ten gevolge van het faillissement van zijn vader, een moeilijke jeugd. De studie (o.a. van Cicero) die hij in zijn vrije tijd bedreef, leverde hem stof voor zijn eerste drama, Catilina (1848). Van 1851 tot 1864 was Ibsen theaterleider, eerst in Bergen, later in Oslo. In deze tijd leerde hij alle aspecten van het toneel kennen en schreef hij vooral historische drama's, o.a. Fru Inger til �str�t (1855), H�rm�ndene p� Helgeland (1858) en Kongsemnerne (1863); daarnaast ook Kj�rlighedens komedie (= De komedie der liefde, 1862), waarin hij de burgerlijke opvatting van de liefde hekelt. Opvallend in zijn werk is de door de saga's be�nvloede, korte, kernachtige prozastijl. In 1864 kreeg Ibsen een reisbeurs naar Rome. Teleurgesteld over zijn landgenoten, die de Denen in de strijd om Sleeswijk alleen hadden laten vechten tegen de Duitsers, schreef hij daar de beide versdrama's Brand (1866) en Peer Gynt (1867). Brand, de idealist, wars van elk compromis, is de tegenpool van Peer Gynt, die Ibsen in zijn ergernis aanvankelijk wilde tekenen als het prototype van de Noor, de man die alleen voor zichzelf zorgt, maar die als dromer en fantast uiteindelijk een veel rijkere uitbeelding kreeg. In Dresden schreef hij De unges forbund (= Het verbond der jongeren, 1869), een politiek-satirisch blijspel (zijn enige komedie), en Kejser og Galil�er (= Keizer en Galilee�r, 1873), een historisch drama. Met Samfundets St�tter (= Steunpilaren der maatschappij, 1877), het eerste van een reeks realistische probleemdrama's, sloeg hij een nieuwe richting in. Ibsen trekt hier te velde tegen bepaalde sociale opvattingen: zowel in Et dukkehjem (= Een poppenhuis, ook wel Nora genoemd, 1879) als in Gengangere (= Spoken, 1881) eist hij van de vrouw zichzelf te zijn en de waarheid te stellen boven een burgerlijke moraal. Deze drie stukken en En folkefiende (= Een vijand van het volk, 1882) hebben toen en later, meer door de behandelde onderwerpen dan door de aard van de behandeling, een moeilijk te overschatten invloed gehad op het Europees toneel, vooral Spoken, dat overal in Europa (Berlijn 1889, Parijs 1890, Londen 1891) grote opschudding veroorzaakte. In de volgende, ook realistische en oppervlakkig gezien naturalistische stukken (hoewel nooit in de extreme vorm van de Franse en Duitse naturalisten) komt het symbolisme van de oudste stukken weer op. Dit begint in Vildanden (= De wilde eend, 1884), waarin de schrijver zich afvraagt of een mens de waarheid wel verdraagt en of het voor velen niet nodig is zichzelf om de tuin te leiden, en zet zich door in de volgende stukken, waarin Ibsen zich steeds meer richt op de problemen van de enkeling, die zowel in Rosmersholm (1886) als in Fruen fra havet (= De vrouw van de zee, 1888) voor een deel uit het onderbewuste voortkomen. In Hedda Gabler (1890) gaat een vrouw te gronde die aan haar leven geen inhoud geven kan. In Bygmester Solness (= Bouwmeester Solness, 1892) en John Gabriel Borkman (1896) reageert Ibsen op Nietzsches theorie van de �bermensch. In Lille Eyolf (= Kleine Eyolf, 1894) worden de verhouding tussen man en vrouw in het huwelijk en de aard van de liefde nader beschouwd en in zijn laatste stuk, N�r vi d�de v�gner (= Als wij doden ontwaken, 1899), 'een dramatische epiloog', stelt de schrijver zich de vraag of hij er goed aan gedaan heeft de kunst te verkiezen boven het leven. De symboliek overheerst hier weer geheel.
Ibsens betekenis ligt mede in de zeer grote invloed die hij, als pionier van de maatschappijkritiek in het drama, op de toneelliteratuur heeft gehad. Zijn thema's zijn bovendien blijvend en universeel: het conflict tussen het individu en de maatschappij, tussen werkelijkheid en illusie, tussen echt en vals idealisme. Dat zijn werk nog steeds actueel is, blijkt wel daaruit dat verscheidene van zijn drama's steeds weer en op onderling zeer verschillende wijze worden opgevoerd, zowel op het toneel als in films, soms zelfs ook in balletvorm.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer