W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Juan Jim�nez

Jim�nez, Juan Ram�n (Moguer 24 dec. 1881 - San Juan de Puerto Rico 29 mei 1958), Spaans dichter, studeerde aan de universiteit van Sevilla (1892-1898) en wijdde zich daarnaast aan de schilderkunst en aan het lezen van romantische po�zie; tussen 1896 en 1898 verschenen zijn eerste publicaties in tijdschriften. In 1900 ging hij op aanraden van vrienden als Villaespesa en Rub�n Dar�o naar Madrid en leerde daar het modernismo kennen. Hij leed aan depressies en een zwakke gezondheid; enkele malen verbleef hij in sanatoria en leefde van 1905 tot 1912 teruggetrokken in Moguer; intussen bestudeerde hij de klassieken en leerde Engels en Duits. In 1912 keerde hij terug naar Madrid, waar hij zich installeerde in de 'Residencia de estudiantes', gesticht door de Instituci�n Libre de Ense�anza, ging er om met schrijvers als Azor�n en Ortega, leidde de publicaties van de Residencia en probeerde opnieuw zich het Grieks en Latijn eigen te maken. In 1916, tijdens een reis naar de Verenigde Staten, trouwde hij met Zenobia Camprub� Aymar, vertaalster van Rabindranath Tagore en vanaf dat moment medewerkster van de dichter.
Een periode van grote creativiteit brak aan. Hij stichtte tijdschriften (S�, Indice, Ley) en reisde door heel Spanje. Tijdens de Burgeroorlog verbleef hij in Puerto Rico en op Cuba. Daarna woonde hij in de Verenigde Staten, maakte een grote reis door Latijns-Amerika om lezingen te houden en zijn eigen po�zie toe te lichten en keerde in 1951 terug naar Puerto Rico. In 1956 werd hem de Nobelprijs voor letterkunde toegekend.
Jim�nez begon als 'modernista' (Almas de violeta, 1900; Ninfeas, 1900; Rimas, 1902), maar reeds met Arias tristes (1903) verwijderde hij zich van het modernismo, waarvan het retorische spel en de behoefte aan exotiek, zijn ascetische en lucide persoonlijkheid niet konden bevredigen. Toen begon de fase die hijzelf als de eerste van zijn dichterschap zag, gekenmerkt door een gedempte melancholie, een veelal aan de natuur ontleende beeldspraak, de invloed van B�cquer en de Franse symbolisten en het respecteren van de normen van het sonnet, de alexandrijn en het 'romance'-vers. In 1917 vond met de bundel Diario de un poeta reci�n casado de overgang naar de tweede fase plaats, die van de zgn. 'poes�a desnuda' (naakte po�zie) of 'poes�a pura' (zuivere po�zie). Het rijm, de beeldspraak en het gebruik van het adjectief werden nu tot een minimum beperkt, terwijl ook de versregels en de gedichten veel compacter werden. Met deze sterke concentratie probeerde de dichter een autonome wereld te cre�ren. Meer dan ooit werd duidelijk dat Jim�nez 'voor de minderheid' schreef, zoals hijzelf zei. Het ging hem om 'el nombre exacto de las cosas' (de exacte naam van de dingen). Zijn bekendste boek is Platero y yo (1914; Ned. vert.: Platero en ik, 1951), waarin de ik-persoon in po�tisch proza een monoloog houdt tegen het ezeltje Platero over het leven in Moguer, Jim�nez' geboortedorp.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer

Bezoek ook: www.infoblog.be
Meer weten over gezondheid? --> http://gezondheid.infoblog.be
Meer weten over huisdieren? --> http://huisdieren.infoblog.be