W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Karl Jaspers

Jaspers, Karl (Oldenburg 23 febr. 1883 - Basel 26 febr. 1969), Duits filosoof, afkomstig uit een liberaal luthers gezin, koos aanvankelijk voor een rechtenstudie, maar schakelde over naar medicijnen (vnl. te Heidelberg). Een chronische longziekte dwong hem tot een rigide levenswijze; deze zwakke gezondheid en een reflexieve instelling brachten hem tot de psychiatrie en zouden ook zijn uiteindelijke keuze voor de filosofie bepalen.
Zijn eerste grote werk, Allgemeine Psychopathologie, verscheen in 1913. In 1916 werd hij hoogleraar in de psychiatrie te Heidelberg. Het existentiebegrip, ontleend aan Kierkegaard (van grote invloed op zijn denken), introduceerde hij in 1916. In 1919 publiceerde hij zijn Psychologie der Weltanschauungen, gebaseerd op Diltheys Typologie der Weltanschauungen. Dit werk markeert Jaspers' overgang van de psychologie naar de filosofie. In 1920 raakt hij intellectueel bevriend met Heidegger, voor wie hij in de jaren twintig een echte gesprekspartner was (diens toenadering tot de nazi's zou in 1932 hun contact verbreken). In 1921 verkreeg Jaspers een professoraat in het toenneokantiaanse Heidelberg. In 1937 werd hij als hoogleraar ontslagen omdat hij, getrouwd met een joodse vrouw, blijk gaf van een vijandige gezindheid jegens het nationaal-socialistisch bewind, maar in 1945 werd hij in zijn ambt hersteld. Jaspers raakte zo teleurgesteld over de moeizame ommekeer in Duitsland na twaalf jaar nazisme, dat hij in 1948 naar de universiteit van Basel vertrok: zonder zich overigens af te keren van Duitse aangelegenheden. Integendeel, met politieke betrokkenheid en geruchtmakende interventies (over de Duitse deling, de hermilitarisering, de NATO en het toelaten van atoomwapens in West-Duitsland) compenseerde hij zijn a-politieke instelling uit de jaren twintig en dertig.
In het wijsgerig werk van Jaspers treden drie dingen sterk naar voren: zijn grote bijdrage aan de existentiefilosofie - in West-Europa de dominerende stroming tussen 1930 en de jaren vijftig; zijn debat na de Tweede Wereldoorlog met theologen over transcendentie, God en geloven; en zijn onophoudelijk pleidooi voor vrijheid, openheid en communicatie.
Be�nvloed door Kierkegaard en Nietzsche signaleert Jaspers, evenals vele andere existentiefilosofen, met tegenzin een toenemende wetenschapsverering. Dit sci�ntisme aanvaardt de irrationele factor niet, waaraan Jaspers in zijn antropologische filosofie een centrale betekenis toekent: de filosofie begint volgens hem daar, waar de ratio schipbreuk lijdt. Zijn denken is niet ingesteld op het pure weten in de zin van wetenschappelijk weten, het is veeleer geloof (Der philosophische Glaube, 1948). Filosofie is geen systeem, maar een houding die de inzet van de gehele persoonlijkheid vraagt. Filosoferen moet volgens Jaspers uitgaan van de individuele existentie, die in laatste instantie uniek en in algemene termen onuitzegbaar is. In zijn driedelig hoofdwerk, verschenen in 1932 onder de nuchtere titel Philosophie (Einleitung, Existenzerhellung, Metaphysik) treedt een aantal ambivalenties naar voren. Het existentiebegrip zelf, opgevat als radicale eenzame subjectiviteit, gekenmerkt door vrijheid, kiezen, echec, angst, het niets, wordt soms geduid aan gene zijde van het sociale, maar tegelijkertijd ook als bestemd tot communicatie met de 'ander' (de factor maatschappij en de industri�le samenleving spelen hier - anders dan in het kleine boekje Die geistige Situation der Zeit [1931] - geen rol). Anders dan Heidegger in Sein und Zeit werkte Jaspers geen systematische analyse van existentiale kenmerken uit, maar hij behandelt ze wel. De hele schrijfstijl van het boek is niet-technisch en niet gericht op filosofische insiders. Ambivalent is het centrale begrip transcendentie, dat nu eens behandeld wordt als kern van het vrijheidsbegrip, dan weer als openheid naar het metafysische Zijn, maar ook als synoniem voor een (totaal on-dogmatisch en a-christelijk opgevat) godsbegrip. Nu eens lijkt Jaspers een volstrekt niet-traditioneel, modern 20ste-eeuws tragisch mensbeeld te schetsen, dan weer blijkt hang naar traditie ( 'philosophia perennis'). Existentie als onafwendbare eenzaamheid en de drang tot communicatieve 'liefde' voor de ander houden elkaar in spanning. Net als andere existentiefilosofen weigert Jaspers een scheiding tussen metafysica, antropologie en ethiek. Het existentiebegrip en de notie grenssituaties (strijd, moeilijke keuzen, lijden, schuld, dood) willen deze juist integreren.
Jaspers, die nooit officieel uit de Lutherse Kerk is getreden, heeft zich, vooral ook na de Tweede Wereldoorlog, uitvoerig verstaan met theologen (zie ontmythologisering en Rudolf Bultmann). In zijn filosofie zit een religieuze dimensie, maar transcendentie en god beschouwt hij als ontheologische woorden. De existentie ervaart het absolute in symbolen (Chiffren), die de transcendentie representeren zonder dat deze ooit dogmatisch, in de zin van subject- of object-zijn, mag worden gefixeerd. Alles kan Chiffre zijn, bijv. natuur, geschiedenis, bewustzijn, de mens zelf en zijn vrijheid. Hieruit blijkt dat transcendentie bij Jaspers nooit bewezen kan worden, maar altijd voorwerp is van een getuigenis, appel, geloof, dat steeds opnieuw bevochten moet worden. Heel anders dan bij bijv. Sartre in diens existenti�le periode loopt de interpretatie van existentie als subjectiviteit en vrijheid niet uit op een analyse van echec. Openheid naar de ander en de anderen draagt Jaspers' vrijheidsbegrip. Communicatie is de 'achterkant' van het existentiebegrip. Het naoorlogse, meer politieke engagement van Jaspers geeft meer kleur aan wat in zijn uit 1932 daterende hoofdwerk al aangeduid was als 'Ik zelf in communicatie en historiciteit'. Het uitzicht op uiteindelijke harmonie en synthese biedt Jaspers nooit; het enig definitieve bij de mens is nietigheid.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer

Bezoek ook: www.infoblog.be
Meer weten over gezondheid? --> http://gezondheid.infoblog.be
Meer weten over huisdieren? --> http://huisdieren.infoblog.be