W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek :
Historische figuren

Luciano Berio

Berio, Luciano (Oneglia, thans Imperia, Noord-Itali�, 24 okt. 1925), Italiaans componist, voltooide zijn opleiding bij Paribeni en F.G. Ghedini en studeerde korte tijd bij Luigi Dallapiccola. Sinds 1949 werkte hij nauw samen met Bruno Maderna, met wie hij in 1955 de Studio di Fonologia della Rai (studio voor elektronische muziek van de radio te Milaan) oprichtte; Berio was hieraan tot 1960 verbonden. Maderna en hij profileerden zich hier als leiders van een typisch Italiaanse elektronische school, die minder doctrinair was dan de school van Keulen (radio WDR), maar ondanks het gebruik van 'concrete' klanken in muzikaal opzicht subtieler te werk ging dan de componisten van de Parijse musique concr�te. Berio's Tema - Omaggio � Joyce (1958, met gebruikmaking van teksten uit J. Joyces Finnigans wake), zijn Momenti (1960) en Visage (1961, vrouwenstem en elektronische muziek) behoren tot de meest markante composities uit de vroege geschiedenis van de elektronische muziek. Tussen 1956 en 1960 redigeerde hij het tijdschrift Incontri musicali, waarin veel van zijn opvattingen over de nieuwste muzikale ontwikkelingen zijn neergelegd, en leidde hij een gelijknamige concertserie. Nadat hij reeds in de jaren vijftig als docent bij de Darmst�dter Ferienkurse was opgetreden, werd hij in 1960 gastdocent aan het Berkshire Music Center te Tanglewood en aan de Dartington Summer School of Music (Totnes, Devon). Van 1965 tot 1971 doceerde hij aan de Juilliard School of Music te New York.
Berio heeft zich altijd bediend van hetzelfde klankidioom als dat van de collega's van zijn generatie (Pierre Boulez, enz.), echter zonder de dogmatiek die bijv. Boulez wel eens kenmerkt. Het is tekenend dat zijn werk ook raakvlakken heeft met populaire, niet-academische muziekstijlen. In zijn opmerkelijke Coro (1976) heeft hij zijn koloristische technieken tot een hoogtepunt ontwikkeld. Vocale en instrumentale klankbronnen zijn hier volkomen ge�ntegreerd. Veel van de experimentele vocale werken zijn geschreven voor zijn eerste vrouw, de sopraan en 'stemkunstenares' Cathy Berberian. Sinds de late jaren zestig leverde hij toenemend commentaar op het werk van anderen in de vorm van bewerkingen (van o.m. volksliederen, Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Henry Purcell, Luigi Boccherini, Franz Schubert, Gustav Mahler, Kurt Julian Weill, John Lennon, Paul McCartney).
Een compositie van Berio is eigenlijk nooit af, het is 'work in progress'. Berio maakt voortdurend bewerkingen en nieuwe versies van zijn eigen werken. Een compositie is slechts een tijdopname van een doorlopend proces. De sequenza's - een reeks virtuoze solowerken voor verschillende instrumenten - bewerkt hij bijvoorbeeld tot orkestwerken: Chemins.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer