W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Plutarchus

Plutarchus (Gr.: Ploutarchos) (Chaeronea, Boeoti�, ca. 46 - na 120 n.C.), Grieks schrijver en filosoof, bijgenaamd de 'Wijze van Chaeronea', ontving zijn opleiding te Athene bij de platonicus Ammonius, bekleedde in zijn geboorteplaats verscheidene ambten, was priester van Apollo in Delphi, kwam herhaaldelijk in Rome, waar hij met voorname Romeinen op vertrouwelijke voet stond, was een voorbeeldig huisvader en vriend, hield zich met de opvoeding van zijn zoons en andere jongelieden bezig en vormde een filosofische kring.
Zijn werken zijn in twee hoofdgroepen te verdelen, de Vitae parall�lae (Gr.: Bioi paralleloi; onderling vergeleken levensbeschrijvingen) en de Moralia (Gr.: Ethika; ethische geschriften). In de Vitae vergelijkt Plutarchus telkens een Griek met een Romein. De geschiedenis is voor Plutarchus vooral een arsenaal, waaraan de filosoof voorbeelden ontleent voor moraal en psychologie.
De persoonlijkheden en hun verhouding tot de wereld, tot de godheid en het noodlot, zijn voor hem hoofdzaak; de geschiedenis zelf veronderstelt hij vaak bij zijn lezers bekend. De Moralia omvatten behalve ethische ook godsdienstige, staat-, natuur-, genees- en letterkundige geschriften, verder enkele pedagogische werken, waarvan de vorm deels de dialoog, deels de diatribe is. Het aantal van de als echt beschouwde Moralia bedraagt meer dan 75.
Plutarchus is de belangrijkste platonicus rond het begin van de 2de eeuw n.C. Kenmerkend voor zijn platonisme is een sterk-religieuze en the�stische inslag. Het hoogste beginsel, God, is een eeuwig en onveranderlijk Zijnde, dat in waarheid ��n is (er worden dus eigenschappen aan toegekend die Plato aan de Idee�n had toegeschreven); het wordt ook wel 'Logos op zichzelf' genoemd, en met het Goede ge�dentificeerd. Deze God staat ver van de wereld af en kan niet de oorzaak van het Kwade zijn, dat een zelfstandig beginsel is.
Dit dualisme ziet Plutarchus zowel in de kosmos als in de menselijke natuur vertegenwoordigd. Tussen de transcendente God en mens en wereld voert hij bemiddelende instanties in, demonen genoemd. In zijn psychologie maakt Plutarchus een principieel onderscheid tussen Nous (geest) en psyche (ziel), waarbij de nous boven de ziel geplaatst wordt en evenmin een deel van de ziel is als deze van het lichaam.
Hij geloofde in de onsterfelijkheid van de ziel en in zielsverhuizing; in de details is hij echter niet op alle plaatsen gelijkluidend. Plutarchus heeft er grote waarde aan gehecht zijn directe omgeving en het grote publiek op te voeden tot een deugdzaam leven. De ethische deugden definieert hij, als Aristoteles, als het juiste midden tussen twee extremen. Voornaamste van alle deugden is bij hem de philantropia.
Met affectie en begrip moet men de anderen tegemoet treden en eerder tot overreding dan tot geweld zijn toevlucht nemen, ook als staatsman. Zijn slaven mag men niet mishandelen, terwijl men de vrouw het recht op volledige geestelijke ontplooiing moet toekennen.
Van Plutarchus' wetenschappelijk-filosofische geschriften is het overgrote deel verloren gegaan. Bewaard gebleven is ca. 1/6 van het aantal in de Lamprias-catalogus genoemde titels, omvattend o.a. twee geschriften met betrekking tot de Plato-exegese, twee strijdschriften tegen de Stoa, drie polemieken tegen de epicuree�rs. Theologische werken met filosofische inslag zijn: Over Isis en Osiris, een plutarchisch-platonische interpretatie van de Egyptische mythe, en de groep Pythische dialogen; daarvan is Over de letter 'E' in Delphi het belangrijkst.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer