W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Thomas Hobbes

Hobbes, Thomas (Malmesbury 5 april 1588 - Hardwick Hall 4 dec. 1679), Engels filosoof, was na studies te Oxford o.a. als gouverneur in dienst van de familie Cavendish. Door een drietal reizen naar het vasteland en zijn ballingschap in Frankrijk (1640-1651) kwam hij in aanraking met Marin Mersenne, Pierre Gassendi, Galileo Galilei en Ren� Descartes.
Na een periode van intense belangstelling voor de klassieke letteren vatte hij rond zijn 40ste jaar een voorliefde op voor de meetkunde, die, naast zijn kennismaking met de nieuwe wetenschap van de beweging, bepalend werd voor zijn verdere werk. Gebruik makend van een overwegend deductieve methode trachtte Hobbes het begrippenstelsel van de mechanica over te dragen op alle andere gebieden, ook op het maatschappelijk leven, dat hij ziet als een beweging van mensen naar elkaar toe of van elkaar af.
Aldus ontstond, in een trilogie met de titels De corpore (1655), De homine (1657), De cive (1642), een alomvattende metafysica, materialistisch en mechanistisch van aard, waarin de stoffelijke dingen, de menselijke geest en het sociaal-politieke leven door middel van dezelfde beginselen en categorie�n tot systematische eenheid worden gebracht.
Hobbes had een pessimistische visie over de menselijke natuur (vgl. zijn uitspraak homo homini lupus, Lat.: de mens is voor de mens een wolf), die doet denken aan Niccolo Machiavelli's opvatting. In de sociaal-politieke wijsbegeerte, die vooral door zijn meesterwerk Leviathan or the matter, form and power of a commonwealth ecclesiastical and civil (1651) bekend is geworden, betoogt Hobbes dat de angst voor de dood en een ego�stisch streven naar zelfbehoud de mensen ertoe brengen hun natuurlijk recht op het najagen van eigen belangen in te perken en zich door een contract aaneen te sluiten tot een gemenebest waaraan een ieder zijn recht op machtsontplooiing overdraagt, onder de voorwaarde dat de anderen hetzelfde doen.
Om elke vorm van anarchie onmogelijk te maken laat Hobbes de leiding over deze gemeenschap berusten bij een absoluut soeverein, aan wiens gezag, dat zich ook over de godsdienst uitstrekt, slechts een einde gemaakt mag worden indien hij tekortschiet in zijn wezenlijke plicht: het handhaven van orde en veiligheid. Bij het uitwerken van zijn theorie�n legt Hobbes veel nadruk op het ontleden van begrippen en het zorgvuldig onderzoek van woordbetekenissen.
Tegenover de scholastieke leer die aan de algemene begrippen objectieve waarde toekent, huldigt hij een radicaal nominalisme: alleen de benamingen zijn algemeen, de benoemde dingen zijn louter concreet-individueel. Mede door zijn stelling dat tal van wijsgerige moeilijkheden veroorzaakt worden door onvoldoende inzicht in het functioneren van de taal, kan hij als voorloper van de moderne analytische filosofie worden beschouwd.
Door zijn gedurfde visie is Hobbes het voorwerp van felle en uiteenlopende kritiek geweest. Maar naast de velen die hem als athe�st en materialist bestreden, staan anderen, zoals Benedictus de Spinoza, de utilitaristen en Karl Marx, die uit zijn werk vruchtbare inspiratie hebben geput.
In de hedendaagse sociologie is sedert Talcott Parsons de uitdrukking 'the Hobbesian problem of order' in zwang gekomen. Hiermee bedoelt men het vraagstuk, hoe de eenheid en de samenhang in het maatschappelijk leven verklaard moeten worden.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer