W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Emmanuel Levinas

Levinas, Emmanuel (Litouwen 30 dec. 1905 - Parijs 25 dec. 1995), Frans filosoof van Litouws-joodse afkomst, kwam na de Russische Revolutie in Duitsland, waar hij te Freiburg de fenomenologie van Husserl en Heidegger bestudeerde. In 1946 werd hij als kenner van de juda�ca directeur van de �cole Normale Isra�lite Orientale te Parijs en in 1967 hoogleraar aan de universiteit van Nanterre; van 1972 tot zijn emeritaat was hij hoogleraar aan de Sorbonne. Zijn dissertatie Th�orie de l'intuition dans la ph�nom�nologie de Husserl (1930, 21963) getuigt van de invloed van Heidegger, maar laat al een eigen standpunt zien tegenover de inzichten van zijn leermeester Husserl. De kritiek die hij op de grondmotieven van de Grieks-westerse wijsbegeerte van Parmenides tot en met Heidegger zelf levert, en het radicaal-nieuwe perspectief dat hij in zijn 'filosofie van de ander' hiertegenover stelt, stempelen hem tot een denker die haaks staat op het existentialisme, waarin subject-zijn en medemens-zijn elkaar veelal niet verdragen. Zijn in 1947 verschenen studie - de invloed van Buber wordt dan merkbaar - De l'existence � l'existant (Ned. vert. 1988) geeft de latere koers al aan: van het abstracte naar het concrete, van de ontologie naar de metafysica, van de totaliteit naar het oneindige, voor Levinas het enige dat uit de impasses van een egologisch denken kan voeren en de juiste verhouding van het 'zelf' en het 'andere' kan tonen. In zijn hoofdwerk, Totalit� et Infini. Essai sur l'ext�riorit� (1961, 31968; Ned. vert. 1966, nwe vert. 1987), inventariseert Levinas deze thema's systematisch. Terwijl het begrip 'totaliteit' een abstractie is die de mens altijd geweld aandoet door haar te assimileren aan het zelf, is het begrip 'oneindig' geladen met een zeer concrete inhoud: het oneindige manifesteert zich in het gelaat van de medemens die de totaliteit doorbreekt. De verhouding van het ik en de ander is primair een ethische verhouding. De ander is het 'primum intelligibile'; het fundament van alle begrijpen bestaat in het begrip voor de ander.
Levinas beschouwt zijn denkproc�d� als gebruikmaken van de fenomenologische methode om zich evenwel van de fenomenologie los te maken. De latere filosofie van Levinas is gecentreerd rond de termen 'nabijheid' (proximit�) en 'plaatsvervanging' (substitution) als de uiteindelijke zin der verantwoordelijkheid. Een nieuwe bezinning op het probleem van het subject brengt hem op het spoor van de passiviteit, kwetsbaarheid van het subject (vuln�rabilit�): de eigenlijke dimensie van het ik treedt aan het licht in de plaatsvervanging voor de ander, hetgeen betekent dat het nooit een begrip kan zijn.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer