W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek :
Historische figuren

B�la Bartok

Bart�k, B�la (Nagyszentmikl�s, thans: S�nnicolaul Mare, Roemeni�, 25 maart 1881 - New York 26 sept. 1945), Hongaars componist en pianist, kreeg pianoles van zijn moeder en trad reeds in 1891 op. Sinds 1894 had hij les van L. Erkel te Bratislava, van 1899 af studeerde hij samen met E. von Dohn�nyi aan de Liszt Ferenc Akademia te Boedapest compositie en piano. Na de Liszt-prijs te hebben gewonnen, bekwaamde hij zich verder als pianist. In 1907 volgde hij Thom�n als docent op en van 1922 af maakte hij verschillende tournees in Europa (w.o. Nederland) en de Verenigde Staten. Omstreeks 1905 begon Bart�k belangstelling te krijgen voor de oude Hongaarse boerenmuziek, hierin gestimuleerd door Kod�ly. In 1906 publiceerden zij hun eerste bundel opgetekende volksmuziek. Folklore-onderzoek werd nu zijn werkobject; in 1913 verscheen te Boekarest Bart�ks boek over Roemeense volksmuziek. Voor zijn opera De burcht van Blauwbaard (1911) en het dansspel De houten prins (1914-1917) was het libretto geschreven door B�la Bal�zs en diens sympathie voor het radencommunistische Kun-bewind in Hongarije (1919) bracht Bart�k in diskrediet. Zijn rehabilitatie, die tot uiting kwam in de overheidsopdracht ter gelegenheid van de 50-jarige vereniging van Buda en Pest (Danssuite, 1923), werd gestimuleerd door zijn groeiend succes in het buitenland. In 1940 verliet Bart�k, vanwege de politieke repressie, Europa en vestigde zich in de Verenigde Staten, waar hij bekend was sinds zijn tournee van 1927. Zijn leerling T. Serly voltooide Bart�ks altconcert en derde pianoconcert naar zijn kortschrift. In 1988 werden zijn stoffelijke resten naar Hongarije overgebracht.
Aanvankelijk onder invloed van Johannes Brahms, Franz Liszt en Richard Strauss, werd Bart�k later gewonnen voor de muziek van Claude Debussy en het antiromantisch expressionisme van Sch�nberg en Strawinsky, waarop een door Bach en Beethoven ge�nspireerde neoklassieke periode (1926-1932) volgde. De sterkste invloed onderging hij echter van de Hongaarse volksmuziek. Ondanks al deze invloeden heeft Bart�k een volkomen eigen stijl gevonden, die op de gehele hedendaagse muziek een blijvend stempel heeft gedrukt. Kenmerken zijn: de ritmische felheid, de plastische gesloten melodiek, de in wezen nog tonale harmoniek (zie tonaliteit), waarbij de kleine secunde niet als dissonant, maar als integrerend muzikale factor van het geheel een overheersende rol speelt en een klassiek, sterk constructief vormbesef. Zijn laatste scheppingen (na ca. 1934) geven blijk van een synthetische beheersing van alle compositietechnieken en grote geestelijke verdieping. Het B�la Bart�k-archief in New York heeft in vijf delen de door de componist bijeengebrachte Roemeense volksmuziek uitgegeven, Rumanian folk music (voltooid 1975), alsmede zijn Turkish folk music from Asia Minor (1976).
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer