Rubriek :
Historische figuren
Enzo Ferrari
Ferrari, Enzo
(Modena 18 of 20 febr. 1898 - aldaar 14 aug. 1988), Italiaans
autocoureur en -constructeur, kwam in 1919 in dienst bij CMN (Costruzioni
Meccaniche Nazionali) te Milaan en reed in dat jaar zijn eerste
wegwedstrijd (Parma - Berceto). Vanaf 1920 was hij coureur voor
autofirma Alfa Romeo; in 1929 richtte hij een eigen renstal, de
Scuderia Ferrari, op. Alfa Romeo liet de fabriekswagens onder
leiding van Ferrari rijden.
Sinds 1932 was hij niet langer actief als autocoureur. In de
jaren daarna was hij zowel president als algemeen directeur van
de Scuderia Ferrari en bedrijfsleider van Alfa Romeo in de regio
Emilia-Romagna. In 1938 ging Alfa zijn eigen weg met Alfa Corse.
Hij stichtte in 1940 de Auto-Avio Costruzioni Ferrari (de
voormalige Ferrari Scuderia). De Vettura 815 werd in 1940
gebouwd.
De eerste echte Ferrari, de 125 Sport, werd in 1947
geproduceerd. Op 25 mei 1947 werd de Grand Prix van Rome
gewonnen en in 1949 de 24-uursrace van Le Mans (coureur: Luigi
Chinetti). In 1952 behaalde Alberto Ascari het eerste
wereldkampioenschap met een Ferrari: het steigerende zwarte
paard op een gele achtergrond, Ferrari's firma-embleem, werd
wereldberoemd met de beroemdste coureurs van hun tijd, onder wie
Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Phil Hill en Niki Lauda, achter
het stuur. Bekende ontwerpers zijn Pininfarina en Scaglietti. In
1969 verwierf FIAT een belangrijk aandeel (50%), later 60%, in
Ferrari doordat het bedrijf in financi�le problemen geraakte.
Vanaf 1974 werd alleen nog aan formule-I-races deelgenomen; in
1979 werd Jody Scheckter wereldkampioen. In 1988 verkreeg FIAT
de rest (40%) van de aandelen.