W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Franciscus van Assisi

Franciscus van Assisi (Assisi, Umbri�, 1181-1182 - aldaar 3 okt. 1226), stichter van de orde der minderbroeders, was een zoon van de lakenkoopman Pietro Bernardone, die hem, ofschoon Giovanni gedoopt, Francesco (lett.: Fransman) noemde, mogelijk als herinnering aan zijn verblijf in Frankrijk tijdens de geboorte van zijn zoon.
1. Jeugd en bekering
In zijn jonge jaren leidde Franciscus het normale leven van de welgestelden, nam deel aan een strijd tussen Assisi en Perugia, maar kwam in 1205 door een visioen in het kerkje van San Damiano tot het inzicht dat hij zijn leven in armoede moest wijden aan de navolging van Christus. In 1206 onterfde zijn vader hem en trok Franciscus zich in de eenzaamheid terug. In zijn heremietenbestaan, waarin hij door bedelen in zijn onderhoud moest voorzien, zieken verpleegde, vervallen kerkjes herstelde, kwam een ommekeer, toen hij uit een Evangelielezing vernam dat de apostelen werden uitgezonden. Voortaan zag hij zijn taak in predikingsreizen. In 1209 begaf hij zich met enige aanhangers naar Rome, waar paus Innocentius III hem voorlopig toestemming gaf tot zijn werk en levenswijze.
2. Stichting Orde van Franciscus
Hij en zijn eerste volgelingen vestigden zich in Portiuncula. Dit was het begin van de zgn. Eerste Orde van Franciscus, die der 'mindere broeders' (fratres minores), zoals zij zichzelf noemden (zie franciscanen). De groep breidde zich snel uit en ondernam zich ver uitstrekkende activiteiten; zo is Franciscus zelf in 1219 naar Egypte gegaan, waar hij o.a. voor sultan Al Kamil predikte; andere leden van zijn broederschap waren hem trouwens op dergelijke tochten al voorgegaan. In 1212 zocht Clara van Assisi aansluiting bij de prille franciscaanse levenswijze; voor haar en haar volgelingen gaf Franciscus een korte regel (Tweede Orde, zie franciscanessen). Toenemende organisatorische moeilijkheden maakten tegen zijn wil een nadere regeling nodig; Elias van Cortona en kardinaal Ugolino van Segni hebben zich daarvoor zeer ingespannen. Deze aangepaste regel, de Regula Bullata, is in 1223 door Honorius III goedgekeurd.
3. Stichting lekenorde
Voor sympathisanten die niet het volledige ascetische programma van de minderbroeders konden verwerkelijken, ontwikkelde hij een regel die aan de franciscaanse lekenorde ten grondslag lag. Franciscus' religieuze ontwikkeling vond een hoogtepunt in een visioen op de Monte Alverna, waar hij de tekens van Christus' wonden aan zijn lichaam ontving (1224; zie stigmatisatie). Uit de tijd daarna stamt zijn beroemde Zonnelied. Hij stierf in het Portiunculakerkje. Reeds twee jaar later is hij heilig verklaard. Feestdag: 4 oktober. Zijn graf bevindt zich in de crypte van de S. Francesco-basiliek te Assisi.
4. Invloed
Franciscus' invloed is vanuit zijn persoonlijkheid en de tijdsomstandigheden te verstaan. Hij was van een forse mannelijkheid, die gepaard ging met een grote gevoeligheid. Zijn religiositeit kenmerkt zich door een dichterlijke geloofsvreugde, die zich evenwel steeds richt op het lijden van Christus. Reeds hierin wijst hij in een richting, een eeuw eerder al gewezen door Bernard van Clairvaux, waarin de latere middeleeuwse devotie zich gaat bewegen. Merkwaardig is ook zijn gevoel voor de natuur, haar leven, verwantschap en schoonheid, waarom hij ook wel is gezien als een eerste aanwijzing voor de renaissance. Onvoorwaardelijk was hij trouw aan zijn Kerk, ook al kostte het hem in bijzondere gevallen moeite zichzelf te overwinnen en de richtlijnen der kerkelijke leiders te aanvaarden. Van belang is het voorts dat hij een nieuw type van ascetisch leven vorm gaf, m.n. door de armoede uit de ge�nstitutionaliseerde vormen van het oudere monachale leven (benedictijns van oorsprong) los te maken en opnieuw te realiseren als een ongebonden-zijn aan enig aards bezit, individueel of gemeenschappelijk. Daardoor werd de levensvorm van de bedelmonnik die over de aarde zwerft, iets anders dan de feodale gebondenheid aan de plaats, die het oudere kloosterleven kenmerkt. Franciscus, zelf geen professioneel theoloog, heeft door zijn werk aan de nieuwe stedelijke cultuur van de latere middeleeuwen een haar passende religieuze begeleiding gegeven.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer