W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

Hans Memling

Memling, Hans, ook bekend als Jan Memlinc (Seligenstadt, Hessen, tussen 1430 en 1440 - Brugge 11 aug. 1494), schilder, werkte vermoedelijk te Brussel bij Rogier van der Weyden, wiens invloed op zijn stijl anders moeilijk te verklaren is. Na Van der Weydens dood (1464) vestigde hij zich te Brugge, waar hij in 1465 poorter werd en in 1473/1474 lid van de broederschap O.-L.-Vrouw ter Sneeuw. In de ledenlijst van het Brugse schildersambacht werden twee leerlingen bij hem ingeschreven, Jan Verhanneman in 1480 en Passchier van der Meersch in 1483. Hij was gehuwd met Anna de Valkenaere (gest. 1487) en liet bij zijn dood drie onvolwassen kinderen na. Memling genoot te Brugge groot aanzien en werd tegen het einde van zijn leven tot de rijkste burgers van de stad gerekend. Hij werd begraven op het kerkhof van de St.-Gilliskerk.
Van de ca. 100 schilderijen die hem worden toegeschreven, zijn er slechts twee gesigneerd: Het mystiek huwelijk van de H. Catherina (1479) en De bewening van Christus (1480), beide op hun oorspronkelijke plaats in het St.-Janshospitaal, Brugge; enkele andere alleen gedateerd.
Met Memling bereikte de paneelschilderkunst te Brugge tijdens de Bourgondische tijd een van haar laatste hoogtepunten. De geraffineerde realistische olieverftechniek en het sterk humaniserend religieuze gevoel, die de roem uitmaakten van de Vlaamse paneelschilderkunst sinds de gebroeders Van Eyck, zijn kenmerken die bij Memling tot in de hoogste graad van volmaaktheid worden aangetroffen. De geestelijke kracht die het werk van zijn voorgangers kenmerkte, vervaagt echter bij hem tot een veralgemenend mystisch sentiment, dat elke individuele psychologie dooft. Hoewel grafisch en koloristisch ongemeen verfijnd, is zijn kunst statisch, ide�el en zuiver contemplatief. De personages en objecten staan ge�soleerd in een ijle doch sterk gedefinieerde ruimte. De compositie is eenvoudig en additief van opbouw. In het licht van deze kenmerken mag men Memlings werk als een vroege vorm van classicisme beschouwen, waaraan Italiaanse invloed wellicht niet vreemd is geweest. Buiten de gangbare religieuze thema's die hij zowel in miniatuurstijl (Ursula-schrijn) als in monumentale veelluiken (Laatste Oordeel) heeft behandeld, schilderde hij uiterst verfijnde portretten van een onge�venaarde kwaliteit, die hebben bijgedragen tot zijn faam.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer