Rubriek :
Historische figuren
Henri Matisse
Matisse, Henri
(voluit: Henri �mile Beno�t) (Le Cateau-Cambr�sis 31 dec. 1869 -
Cimiez, bij Nice, 3 nov. 1954), Frans schilder, tekenaar,
graficus en beeldhouwer, studeerde aanvankelijk rechten en begon
in 1890 te schilderen. Hij onderging wel invloed van het
impressionisme, maar voelde zich toch meer aangetrokken door de
nieuwe stijl die later fauvisme zou worden genoemd. In 1905 was
hij de leidende figuur in deze beweging. Tot de belangrijkste
werken uit deze tijd behoren Luxe, calme, volupt� (1904;
priv�bezit, Parijs) en Joie de vivre (1905-1906; Barnes
Foundation, Merion, Pa.; 2de versie 1909-1910, Hermitage, St.-Petersburg),
een mijlpaal in de geschiedenis van de 20ste-eeuwse
schilderkunst. Kleur werd bij hem nooit het belangrijkste
expressiemiddel, zoals bij bijv. Maurice de Vlaminck. Meer en
meer ging hij de vormen van zijn composities, stillevens,
interieurs, waarin de vrouw een belangrijke functie vervult,
vereenvoudigen, waarbij de nadruk op het tweedimensionale kwam
te liggen. In de strakke opbouw van sommige van zijn werken,
vooral in de 'strenge periode' (1913-1917), is enige invloed van
het kubisme te bespeuren, maar ca. 1919 schilderde hij weer met
gebogen lijnen en begon rood een belangrijke plaats in zijn werk
in te nemen. Ook de motieven werden speelser: jonge meisjes,
odalisken (zie), komen veel voor; zijn voorliefde voor oosterse
stoffen en oosterse keramiek blijkt uit de exotische decoratieve
details.
Vanaf ca. 1927 gaf de rechte lijn zijn composities grotere
hechtheid. In het begin van de jaren dertig maakte hij op
verzoek van Albert Barnes, die de grootste Matisse-verzameling
in de Verenigde Staten had, de grote wandschildering De dans (Merion,
Pa.). Hij illustreerde de gedichten van Mallarm� (1932) met
etsen die zijn faam als boekillustrator vestigden. Gedurende de
laatste jaren van zijn leven breidde hij zijn omvangrijk oeuvre,
dat ook (bronzen) sculpturen omvat, nog uit met geknipte en
opgeplakte composities, samengesteld uit eerst door hem zelf
beschilderde gouaches, de papiers d�coup�s, een techniek waarin
hij zeer opmerkelijke resultaten bereikte (Jazz, 1947; Tristesse
du roi, 1952; L'escargot, 1953). In 1950 ontwierp hij de kapel
van de dominicanessen in Vence, bij Nice; ook de
wandschilderingen, glasramen, het kruis en de misgewaden zijn
van zijn hand. Representatieve verzamelingen van zijn werk
bevinden zich in het Mus�e Matisse te Le Cateau (dep. Nord; in
1952 geopend) en te Cimiez (Nice).