W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek :
Historische figuren

Johan Daisne

Daisne, Johan, pseudoniem van Herman Thiery (Gent 2 sept. 1912 - aldaar 9 aug. 1978), Belgisch Nederlandstalig schrijver, promoveerde in 1936 te Gent in de economische wetenschappen, was er parttime leraar aan het normaal- en technisch onderwijs en van 1945 tot 1977 directeur van de Openbare Stadsbibliotheek. Hij was medeoprichter van Klaver(en)-drie, Werk en Nieuw Vlaams Tijdschrift. Zijn omvangrijk en verscheiden oeuvre vertoont een verbluffende vaardigheid en staat in het teken van het magisch realisme, dat de wereld en het leven wil uitbeelden als een onverbreekbare eenheid van werkelijkheid en droom, die tevens een bovenzinnelijke dimensie bezit. Paranormale verschijnselen worden vaak aangewend en overigens onderscheidt zijn werk zich door een constante symboliek en een duidelijke behoefte aan een metafysische levensgrondslag. Vooral als romancier en novellist is Daisne een innovator geweest, met name met zijn romandebuut De trap van steen en wolken (1942), verder met zijn crisisroman De man die zijn haar kort liet knippen (1948; verfilmd 1965 door Andr� Delvaux) en verhalen als De trein der traagheid (in de bundel Met dertien aan tafel, 1950; verfilmd 1968 door Andr� Delvaux onder de titel Ce soir, un train). Samen met de toneelstukken uit die jaren behoort deze productie tot de zgn. romantische fase van Daisnes magisch realisme. Daarna is Daisne overgegaan tot wat hij klassiek magisch realisme noemde, waarin overlading van de polen werkelijkheid en droom vermeden wordt en diverse werkelijkheden zo worden samengevoegd dat zij het leven als permanent wonder weergeven: aldus o.a. in Lago Maggiore (1957) en De neusvleugel der muze (1959), een virtuoze roman waarin de film centraal staat, die beide de boodschap van solidariteit, verantwoordelijkheid en liefde brengen, zij het met veel zin voor betrekkelijkheid. Zijn lucide en snel proza heeft veel te danken aan de film, die hij als de levendste van alle kunstvormen beschouwde en waar hij mee dweepte. Hij publiceerde verscheidene bundels 'filmatiek', d.i. een essayistische benadering van de film. Hij stelde ook een viertalig (Ned., Fr., Eng., Duits) Filmografisch lexicon der wereldliteratuur (2 dln., 1971-1975, plus Suppl. 1978) samen.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer