W ORLD E XPLORER     

Siteoverzicht
Email
Homepage
     

Rubriek : Historische figuren

John Locke

Locke, John (Wrington, Somerset, 29 aug. 1632 - Oates, Essex, 28 okt. 1704), Engels wijsgeer, kreeg te Oxford een traditionele opleiding in de filosofie en wijdde zich daarna ook aan de studie van de natuurwetenschappen en de geneeskunde.
In 1667 werd hij lijfarts en persoonlijk adviseur van Lord Ashley, graaf van Shaftesbury; van 1675 tot 1679 verbleef hij in Frankrijk. Nadat Shaftesbury in 1683 als balling was gestorven, nam ook Locke uit vrees voor vervolging de vlucht en woonde tot 1689 in Nederland, vnl. te Amsterdam en Rotterdam.
Hij had een actief aandeel in de voorbereiding van de Glorious Revolution van 1688 en tot 1700, toen hij zich wegens zijn slechte gezondheidstoestand uit het openbare leven moest terugtrekken, heeft hij de nieuwe Engelse monarchie met woord en daad gesteund. Zijn laatste jaren bracht hij door op het landgoed van Lady Masham in Oates.
Het belangrijkste wijsgerige geschrift van Locke is het Essay concerning human understanding (1690), een onderzoek naar de oorsprong, zekerheid en omvang van de menselijke kennis. Het eerste boek bevat een uitvoerige kritiek op de leer van de aangeboren begrippen. In het tweede boek wordt de stelling verdedigd dat de onmiddellijke objecten van het menselijke kennen, de idee�n, in laatste instantie alle uit de ervaring stammen.
Locke maakt onderscheid tussen de idee�n van de zintuiglijke ervaring en de idee�n van de reflectie. Sommige idee�n vertonen een gelijkenis met datgene waardoor ze worden veroorzaakt; dat zijn de idee�n van de primaire kwaliteiten als uitgebreidheid, vorm, beweging, rust, getal. Andere idee�n hebben geen gelijkenis met datgene waardoor ze worden veroorzaakt; dat zijn de idee�n van de secundaire kwaliteiten als kleur, geluid, reuk, smaak, warmte en koude, die als zodanig alleen in het bewustzijn bestaan.
Verder onderscheidt Locke enkelvoudige idee�n en samengestelde idee�n; de samengestelde worden onderverdeeld in idee�n van zelfstandigheden, modi (modificaties en zelfstandigheden) en betrekkingen. Het derde boek is gewijd aan problemen van taal en betekenis; volgens Locke wordt de eigenlijke betekenis van een woord gevormd door de idee die er in de geest van de gebruiker mee correspondeert.
Het vierde boek ten slotte behandelt de kennis, die wordt gedefinieerd als het waarnemen van de overeenstemming of de strijdigheid tussen idee�n. Onderscheiden worden oordelen over noodzakelijke betrekkingen tussen abstracte idee�n, die hetzij op intu�tie berusten, hetzij op redenering, zoals de uitspraken van de wiskunde en naar Lockes mening ook de zedelijke uitspraken, en bestaansoordelen, die weer op intu�tie kunnen berusten, zoals de kennis van het eigen bestaan, of op redenering, zoals de kennis van het bestaan van God, of ten slotte op zintuiglijke ervaring.
Tegelijk met het Essay (waarop Gottfried Wilhelm von Leibniz een kritiek leverde in zijn Nouveaux essais sur l'entendement humain, geschreven rond 1704, gepubliceerd in 1765) publiceerde Locke Two treatises of government, waarin hij de opvatting van Sir Robert Filmer, die het goddelijk recht van koningen op absolute macht verdedigde, bestrijdt en zijn eigen theorie voordraagt van een constitutionele monarchie die gebaseerd is op een sociaal contract, waardoor de oorspronkelijke natuurstaat, waarin de menselijke vrijheid alleen door de natuurwet is beperkt, wordt opgeheven.
Locke verdedigt zowel de menselijke gelijkheid als het recht om onbeperkt rijkdom te vergaren en gaat uit van een harmonie tussen deugd en vrijheid. Wanneer echter de regering niet meer op instemming berust of de zelfstandigheid van het parlement aantast, bestaat, als laatste middel, het recht van opstand. In eerdere geschriften bepleit hij absolute regeringsmacht, pas later stelt hij tolerantie en instemming (consent) voorop.
In Some thoughts concerning education (1693) geeft Locke zeer frisse en gezonde denkbeelden over de opvoeding, die van grote praktische invloed zijn geweest. Voorts heeft hij verscheidene geschriften op godsdienstig gebied gepubliceerd: zijn drie brieven over de tolerantie (1689, 1690, 1692), The reasonableness of Christianity (1695), met twee Vindications (1695, 1697), en drie brieven aan de bisschop van Worcester, Stillingfleet (1697, 1697, 1699).
Ook op het gebied van de economie heeft hij zich bewogen: in twee geschriften (Some considerations of the consequences of the lowering of interest and raising the value of money, 1692, en Further considerations of the raising the value of money, 1695) geeft hij een theorie van het geld en een geldpolitiek.
Locke heeft een diepgaande invloed gehad op de ontwikkeling van de wijsbegeerte in Engeland en Amerika; zijn idee�n vonden bovendien een grote verbreiding in Frankrijk, waar ze het geestelijk klimaat van de revolutie van 1789 hebben helpen voorbereiden.
 


Klik hier om deze pagina als je startpagina in te stellen !

Google
 
Web www.worldexplorer.be
www.infoblog.be
© 2006 - WorldExplorer

Bezoek ook: www.infoblog.be
Meer weten over gezondheid? --> http://gezondheid.infoblog.be
Meer weten over huisdieren? --> http://huisdieren.infoblog.be