Rubriek :
Historische figuren
Pierre Alechinsky
Alechinsky, Pierre
(Brussel 19 okt. 1927), Belgisch schilder en graficus, studeerde
typografie en boekillustratie aan de Ecole Nationale Sup�rieure
d'Architecture et des Arts D�coratifs te Brussel (1944-1948). In
1947 werd hij lid van Jeune Peinture Belge en vanaf 1949 was hij
een van de belangrijkste vertegenwoordigers van Cobra. Na de
ontbinding van deze groep in 1951 vestigde hij zich te Parijs.
Aangetrokken door de kalligrafie, het letterteken en het woord,
reisde hij in 1955 naar Tokio, waar hij de oosterse prentkunst
en de grafische technieken bestudeerde. Hij maakte er de film
Calligraphies japonaises. Onder invloed van de kalligrafie
ontwikkelde Alechinsky een grillige doch geraffineerde
schriftuur in spontaan ontstane penseelstreken. In 1965
ontstonden zijn eerste werken, waarbij een centraal beeld
omringd wordt door een reeks kleine tekeningen met oneindige
kleurvariaties en vormfantasie�n. Zij werken het thema van het
centrum verder uit of voeren het naar het absurde toe. In de
jaren tachtig maken deze in vakjes opgedeelde randtekeningen
plaats voor een uniforme beweeglijke lijnvoering over het gehele
vlak.
Samen met Dotremont vervaardigde hij zgn. woordschilderijen.
Alechinsky's werk, dat nauw verwant is aan de action-painting en
het tachisme, vertoont naast invloed van de Cobrabeweging, ook
sporen van het surrealisme (het automatisch handschrift, de
vermenging van droom en rede). In 1976 kreeg Alechinsky de
(Amerikaanse) Andrew W. Mellon-prijs voor zijn gehele oeuvre. In
1983 werd hij professor aan de Ecole Nationale Sup�rieure des
Beaux-Arts te Parijs. In 1987-1988 reisde de
Alechinsky-tentoonstelling Margin and Center van het Guggenheim
Museum in New York en het Des Moines Art Center in Iowa naar
Hannover en Brussel.
Werk van Alechinsky bevindt zich o.a. te New York in het
Guggenheim Museum en het Museum of Modern Art, in Denemarken in
het Louisiana Museum of Art te Humlebaek, te Berlijn in de
National Galerie, in Amsterdam in het Stedelijk Museum en in
verscheidene Belgische openbare collecties.