Rubriek :
Historische figuren
Richard Hamilton
Hamilton, Richard
(Londen 24 febr. 1922), Brits beeldend kunstenaar, had grote
betekenis voor de ontwikkeling van de Engelse pop art. Onder
zijn leiding kwam in de jaren vijftig in Londen een aantal
tentoonstellingen tot stand die internationale betekenis hadden
(Growth and form, 1951; Man, machine and motion, 1955; This is
tomorrow, 1956). Hamilton verhief in die tijd vulgair beschouwd
populair beeldmateriaal tot kunst. Hij wilde niet uitgaan van
een bepaalde stijl, maar van een idee; deze moest de stijl
bepalen. Perspectivistische problemen, zoals het toepassen van
verschillende verdwijnpunten in ��n werk (serie Interior,
1964-1965), vormen in beweging en de ambigu�teit van de
waarneming hielden hem bezig. Andere aspecten zijn: het
toepassen van verschillende technieken en materialen in ��n werk
of serie, die in elkaar overgaan; het spel met schaalvergroting;
het gebruik van polyinterpretabele vormen. Na een bezoek aan de
Verenigde Staten in 1963 werd de fotografie, die bij hem altijd
al een belangrijke rol vervulde, uitgangspunt voor zijn werk.
Hij begon toen ook beelden te herhalen in ��n werk (My Marilyn,
1964) of in ��n serie (Swinging London, 1967). In sommige van de
grote schilderijen die hij in de jaren tachtig maakte komen vele
van zijn interessen samen, zoals in The lobby (1985-1987), dat
naar een foto is geschilderd: het interieur, de perspectief en
de sfeer van het leven in de grote stad.