Rubriek :
Historische figuren
Yaacov Agam
Agam, Yaacov (Risjon
Letsion 11 mei 1928), Isra�lisch beeldend kunstenaar, zoon van
de rabbijn Y. Gipstein, vanaf 1951 onder de naam Yaacov Agam
werkzaam in Parijs, hield zich sedert 1953 als een van de
eersten bezig met kinetische kunst, waarbij de activiteit van de
toeschouwer essentieel is. Agams werken komen voort uit een door
hem zelf vaak geformuleerde Hebreeuwse filosofisch-religieuze
grondgedachte. Zijn vroege werken zijn te verdelen in twee
categorie�n: 'peintures transformables': veranderbare
schilderijen, waarbij de toeschouwer losse elementen op staafjes
onderling kan verplaatsen op een geperforeerd paneel, en 'tableaux
polyphoniques': reli�fs waarbij de optische werking tot uiting
komt als de toeschouwer erlangs loopt (op art).
Agam legde in zijn werk soms een relatie met de muziek, blijkens
titels als 'polyfoon' en 'contrapuntisch'. Ook introduceerde hij
een nieuw concept van de 'tijd' ( 'le temps c'est l'impr�vu, la
dur�e c'est le pr�vu') en onderzocht hij het verband tussen tijd
en beweging. Daarnaast experimenteerde hij op het gebied van
film en theater. In 1963 ontwierp hij een multiple-stage-theater,
dwz. een theater waar aan alle zijden van de zaal een podium
was. Het publiek kon zittend op draaibare stoelen kiezen naar
welke van de vier sc�nes het keek. Vanaf 1970 maakt Agam ook,
soms zeer grote, beweegbare plastieken (o.a. Duizend poorten
voor de ambtswoning van de Isra�lische president). Hij ontwierp
voorts o.a. een groot elektronisch waterorgel, dat in 1977 in
Parijs voor het eerst ten gehore werd gebracht.