Rubriek :
Mens - Algemeen
Achter - Indi�
Achter-Indi� is een
smeltkroes van volkeren. Er bestaat verwantschap met zowel de
bewoners van Voor-Indi� en Indonesi� als die van China.
Thailand, het vroegere Siam, werd oorspronkelijk bewoond door de
Mon. Dit volk werd echter geleidelijk overheerst door het volk
van de Khmer van Cambodja. In dezelfde tijd kwamen de Thai
vanuit het noorden en gingen in de rivierdalen wonen.
Maatschappelijk kende men in Siam vijf standen, namelijk die van
de koninklijke familie, die van de ambtenaren, de stand van de
vrije mensen, die van de monniken en tenslotte de slaven.
Het doet wat vreemd aan, dat de koninklijke familie een aparte
stand vormde. De vele echtgenotes echter die de leden van deze
groep erop nahielden, zorgden inderdaad voor een zeer talrijk
nageslacht. De ambtenaren waren een groep met zekere
voorrechten. Tussen de vrijen en de slaven bestond niet zo erg
veel verschil. De slaven hadden het in het algemeen niet slecht.
De monniken vormden eveneens een niet zo bijzondere stand, want
de godsdienst, het boeddhisme, was sterk met het dagelijks leven
verweven. Iedere bewoner van Thailand ging van tijd tot tijd een
poosje in het klooster om te mediteren en om zich ervan bewust
te blijven dat alle lijden voorkomt uit begeerte.
In
de dertiende eeuw breidden de Thai hun gebied aanzienlijk uit.
Daarbij kwamen ze in botsing met de Khmer, die ze evenwel
terugdrongen. Hun belangrijkste tegenstanders vonden ze in de
bewoners van Birma. In een hevig gevecht delfden de Thai het
onderspit en waren ze gedwongen zich terug te trekken. In
de zestiende eeuw verschenen de eerste Europeanen in Thailand,
namelijk de Portugezen. Later volgden de Engelsen, de Hollanders
en de Fransen. In het midden van de achttiende eeuw zocht
Thailand uitbreiding in de richting van het buurland Cambodja.
Het resultaat hiervan was dat Thailand in conflict raakte met
Vietnam, het andere buurland van Cambodja. Werd hierdoor de
positie van Thailand al verzwakt, nog erger werd het door
toenemende onenigheid tussen de leden van de koninklijke
familie.
Een en ander werd door de Birmanen met vreugde begroet. Ze zagen
hun kans schoon om hun aartsvijand onschadelijk te maken.
Daartoe was het echter noodzakelijk, de onderlinge ruzies bij te
leggen en de handen ineen te slaan. Dit lukte wonderwel.
Birmaanse legers trokken op naar Ayutthaia, de toenmalige
hoofstad van Thailand. Deze stad werd ingenomen en met de grond
gelijk gemaakt. Thailand herstelde zich spoedig van deze zware
nederlaag, wat vooral te danken was aan het krachtige beleid van
de nieuwe koning. In het jaar 1782 werd hij opgevolgd door Phya
Chakri, die als Rama I de troon besteeg. Deze vorst is de
stamvader van de huidige dynastie. Het bestuur streefde naar
vergroting van de Thaise invloedssfeer in Zuidoos-Azi�.
Hetzelfde kan gezegd worden van latere koningen. Dit werd op den
duur echter bemoeilijkt door de groeiende belangen van Europese
mogendheden, waarvan Frankrijk en Groot-Brittanni� wel de
belangrijkste waren.
De Thai slaagden er lange tijd in hun zelfstandigheid te
bewaren. Pas in de tweede helft van de negentiende eeuw moesten
ze inmenging van Frankrijk in hun politiek toelaten. Toch konden
ze hun vrijheid redelijk goed handhaven. Siam is dan ook nooit
een kolonie van enige westerse mogendheid geweest.
Tijdens de middeleeuwen kwam in Cambodja het koninkrijk van de
Khmer tot bloei. De Khmer behoorden oorspronkelijk tot het
Mongoolse ras, maar al heel vroeg hebben ze zich met Indische
groepen vermengd. Het Indische element ging, ook cultureel,
overheersen.
In de godsdienst van de Khmer, die hindoe�stisch was, stond de
verering van de god Shiva centraal.
Angkor, dat
omstreeks negenhonderd na Christus de hoofdstad werd, was voor
de verering van Shiva erg belangrijk. In het verre verleden
werden goden verbonden met bergen. Een dergelijke berggod is met
Shiva versmolten, en geworden tot ��n van zijn vele stoffelijke
verschijningsvormen. Angkor had een tempelberg, waar Shiva werd
vereerd. Deze godheid werd en wordt nog steeds beschouwd als de
twee-eenheid van leven en dood, die zowel schept als vernietigt.
In een voortdurende dans houdt hij zo het heelal in stand. Daar
de seksualiteit ook een scheppende kracht vertegenwoordigt,
wordt Shiva daar ook mee verbonden. In en om de stad Angkor
werden indrukwekkende bouwwerken geplaatst. Na 1250 echter
raakte de stad geleidelijk in verval. Toch schreef de Chinese
ambassadeur van die tijd dat Angkor nog altijd groots was om
zien, met haar muren van bijna twaalf kilometer lengte.
(foto : de Baphoeon-tempel in Angkor Thom)